Przepisy E1 w uproszczonej wersji

Najpierw zajmijmy się minimum, które musi wiedzieć modelarz na temat zasad sygnalizacji świetlnej.

Sygnalizacja stosowana na PKP pokazuje prędkość obowiązującą od mijanego semafora A, oraz prędkość na następnym semaforze B.
Szczególnymi, uproszczonymi przypadkami, są: tarcza ostrzegawcza (która informuje tylko o prędkości na następnym semaforze bo sama nic nie ogranicza), oraz semafor (np. wyjazdowy na szlak bez Samoczynnej Blokady Liniowej) za którym znajduje się dopiero tarcza ostrzegawcza następnej stacji (a więc semafor ten informuje tylko o sobie).

Poniżej jest uproszczona tabelka (prędkości 60 i 100km/h można sobie darować w większości modelarskich przypadków). W tabelce opisane są wszystkie kombinacje które mogą wystąpić na semaforze wyświetlającym stój, wolna droga i wolna droga ze zmniejszoną prędkością.

\ Sygnalizator B
  \
A \
V0 (stop) V1 (max) V2 (40km/h)
V0 (stop)
czer
 

czer
 

czer
 
V1 (max)

zolt
 
 

ziel
 
 

zol.
 
 

V2 (40km/h) zolt

zolt

ziel

zolt

zol.

zolt

Oprócz tych wszystkich świateł, semafor powinien mieć jeszcze na ogół światło białe na samym dole. Wtedy semafor służy zarazem jako tarcza dla manewrów (światło białe ciągłe oznacza zezwolenie na manewry). Ponadto migające światło białe stosowane jest jako sygnał zastępczy (przy awarii itp).

Zobacz też: Symulator nastawni - aby zobaczyć, jak to działa w praktyce.


Pełna wersja przepisów jest na stronie Radosława Bacha

McZapkie