Kilka słów wyjaśnień, co autor miał na myśli pisząc o...
- SEGMENT - fragment większej całości, np. duża stacja może by podzielona
na segment jednej głowicy, segment torów stacyjnych i segment drugiej głowicy.
Segment jest zawsze dedykowany innemu specjalnemu segmentowi - nie podłączymy
przecież segmentu torów stacyjnych do segmentu linii, bo nie będzie nic pasować.
- MODUŁ - segment o znormalizowanej krawędzi łączącej - powinien pasować do każdego innego
modułu zbudowanego według tej samej normy. Moduł ma znormalizowany profil wdłuż tej
krawędzi, rozmieszczenie otworów mocujących, połączenia elektryczne, położenie torów, itp.
Dlugi moduł może się składać z kilku segmentów. Wskazane jest ażeby długość każdego
modułu była wielokrotnością pewnej długości podstawowej (np. szerokości modułu).
- Moduł przejściowy - moduł o dwóch różnych krawędziach. Np. jedna krawędź według
jednej normy a druga według innej. Stosowany często jako interfejs do podłączania
nietypowych segmentów (np. tor szlakowy z semaforem wjazdowym może być modułem
przejściowym do segmentu stacji).
Moduł od segmentu na schemacie odróżniają dwie kreski zamiast jednej symbolizującej
krawędź czołową. Patrz - norma NEM900 w tym katalogu
- DIORAMA - trójwymiarowy obrazek - modelarskie dzieło sztuki. Dioramy na ogół nie
są funkcjonalne, co jest spowodowane wysokim stopniem realizmu
(modelowe tory na bocznicy albo są utopione w błocie jak prawdziwe, albo są czyste i przejezdne).
Strony świata.
Dla ułatwienia przyjęto, że długa krawędź modułu zwrócona do widza
nazywa się krawędzią południową. Analogicznie lewa i prawa krawędź czołowa
nazywa się krawędzią zachodnią i wschodnią, a krawędź która powinna być
ukryta przed widzem to krawędź północna:
Na planach makiet krawędź północną zaznacza się grubszą linią.
W przypadku płaskich symetrycznych modułów nie ma to większego
znaczenia, ale w przypadku modułów górzystych powinny być one
zwrócone do widza zboczem południowym.
red. McZapkie